donderdag 22 december 2011

Nieuwsbrieven versturen met MailChimp

minder dan 1 minuut

Met de feestdagen weer voor de deur is het voor uw bedrijf wellicht gebruikelijk om kaartjes met kerst- en nieuwjaarswensen te sturen naar uw beste klanten. Met een simpele e-mailcampagne kunt u echter al uw klanten en overige contacten bereiken met uw boodschap, ook als dit niet speciaal voor de feestdagen is. MailChimp kan u hierbij helpen.

Nieuwsbrieven: mooi en gemakkelijk

Digitale nieuwsbrieven bestaan al jaren niet langer enkel en alleen uit tekst. Ze zijn steeds vaker opgemaakt in de huisstijl van het bedrijf en maken gebruik van grote afbeeldingen om de boodschap over te brengen.

Met de opkomst van verschillende web applicaties om zelf uw e-mailcampagnes te beheren is er ook een behoorlijke slag gemaakt op het vlak van gebruikersvriendelijkheid. Natuurlijk, om een applicatie als MailChimp te optimaliseren voor uw bedrijf is een expert geen overbodige luxe, maar in de basis kan een kind de was doen.

Waarom MailChimp?

Er zijn een aantal web services die u helpen met het maken en organiseren van e-mailcampagnes. Een aantal populaire diensten zijn (op alfabetische volgorde):

Uit een recent onderzoek is gebleken dat bij startende ondernemingen MailChimp zeer populair is. In september 2011 doorbraken ze de barrière van 1 miljoen gebruikers. Het is verder één van de weinige services die een gratis startpakket hebben. Er kunnen met dit pakket tot 2.000 e-mailadressen staan ingeschreven. Er is per maand een limiet van 12.000 e-mails.

Feedback en statistieken zijn goud waard

Waarom kan ik niet gewoon mijn eigen e-mailcampagne verzorgen in mijn e-mailclient zal u wellicht denken. Het antwoord is simpel en te vangen in één term: feedback.

Bij iedere e-mail die u zendt probeert u een boodschap over te brengen op de ontvanger. Maar wat als de ontvanger de e-mail niet eens leest? U weet het niet eens! Om de effectiviteit van een e-mailcampagne te vergroten is het van belang om goede feedback te krijgen en hier lering uit te trekken. Services als MailChimp geven u door middel van uitgebreide statistieken (bounces, aantal geopende e-mails, aantal clicks per link in de e-mail, etc.)  een helder inzicht in het gedrag van de ontvanger van de e-mail.